فضاسازی برای ایجاد تحرک ذهنی

2-4-1

فضاسازی برای ایجاد تحرک ذهنی

طوفان فکری،بطور یقین یکی از بهترین روش ها برای فعال سازی ذهن دانش آموزان است. همیشه این سوال مطرح است که ما چگونه می توانیم به بهترین پاسخ ها در بحران ها،معضلات،مسائل مختلف و…برسیم؟ آیا اصلا بهترین وجود دارد؟ یا اینکه باید بهترین را فراموش کرد؟

شاید این یک دغدغه اساسی باشد،امایقینادرکلاس های خلاق می توان به بهترین ها دست یافت.در کلاس های سنتی بهترین راه یا پاسخ،همان راهی است که معلم ها در ذهن دارند.

راهی که معلم ها نیز از معلم هایشان یاد گرفتند. اما درکلاس های خلاق بهترین پاسخ،داشتن پاسخ های متنوع و متعدد است.اگر ما در حل مشکلات،چندین راه حل داشته باشیم در صورتی که هر یک از این راه ها به نتیجه نرسد،راه های دیگری نیز برای رسیدن به جواب وجود دارد.نکته مهم دیگر در روش های خلاق این است که هر مسئله در گروه و در اثر تعاملی وتعالی افکار افراد بدست می آید.

در کلاس طوفان فکری وقتی که بچه ها شروع به تولید ایده های نو می کنند،شنیدن ایده های نو ،باعث ایجاد جرقه های ذهنی در ذهن تک تک دانش آموزان می شود. اما برای آنکه فضای مناسب برای تحرک ذهنی و فضای مطلوب طوفان ذهنی ایجاد شود باید به موارد زیر توجه کرد:

  1. باید به بچه ها پروبال بدهیم تاذهنیاتشان را به روی کاغذ بیاورند یادر کلاس مطرح کنند،هرآنچه که جلو ذهن باز بچه هارا بگیرد،باید با آن مقابله کرد.
  2. معلم نقش اساسی در کلاس درس دارد،ولی نقش معلم نباید مبتنی بر جبروزور ویا فشار باشد. معلم،مدیری است که کلاس را به بهترین شکل پیش می بردودر اداره کلاس از توانایی همه بچه ها استفاده می کند.
  3. وقتی هر دانش آموز ایده ای ارائه می دهد،گویا حریم خجالت را می شکند،آنها باید حرف بزنند،چون حرف زدن در کلاس حق طبیعی آنها است.
  4. وقتی ایده های زیادی در کلاس مطرح شود،در اثر شنیدن نظریات دیگران،عقاید تک تک بچه ها و حتی خود معلم پرباروشکوفاتر می شود.
  5. ارزشیابی به روش های سنتی می تواند به مثابه ی سمی باشد که تفکر خلاق را می کشد ودر نطفه خفه می کند.
  6. مهم ترین اصل در کلاس،آزادی تفکر،اندیشه و احساس بچه هاست .هر کس باید بداند که سخن او شنیده می شود،مورد تمسخر قرار نمی گیرد و همه از اینکه او نظرش را بیان داشته ،سپاسگزارند.
  7. می توان با استفاده از طوفان فکری کلاس رابه سمت درس مورد نظر وتولید ایده سوق داد.مثلا اگر درس امروز علوم است،می توان خاصیت آهن ربا و مغناطیس را باهمین روش تدریس کردویا در درس اجتماعی ومدنی می توان به مسئله بهداشت در شهر یا کشور مورد نظر پرداخت واز بچه ها بخواهیم این موضوع را درجلسه ای مورد بررسی ونقد قرار دهند.
  8. هر یک از کلاس های نابغه ها ،در نوع خود بی نظیر است. هر معلمی به روش خود خلاق ونوآور است. پس به تعداد بچه ها و معلم ها می توان روش های خلاق ونوآورانه برای تدریس وپیشرفت کلاس ها ارائه داد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *