تکنیک های طوفان فکری

unnamed-file

تکنیک های طوفان فکری

یکی از معمول ترین ومعروف ترین تکنیک های شکوفایی خلاقیت،تکنیک طوفان فکری است.به کار بردن این تکنیک،بدون شک یکی از بهترین وضروری ترین روش های آموزش خلاقیت در کلاس درس است. این تکنیک برای اولین بار توسط اسبورن در سال ۱۹۳۸ مطرح شد و امروزه به طور گسترده ای در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه این تکنیک خلاقیت شناخته شده در جهان نیست اما بدون شک یکی از کاربردی ترین و موثر ترین تکنیک های  شکوفایی خلاقیت وتولید ایده تبدیل کنیم، باید روش هایی برای آموزش در کلاس اتخاذ کنیم.

طوفان فکری هر چند به تعبیر برخی از متخصصان با مشکلاتی روبه رو است ولی همچنان می توان از آن به عنوان یک روش مناسب استفاده کرد.

طوفان فکری بدون شک یکی از بهترین روش ها برای خلق  مضامین نو و ایده های بکر است. در زمینه اجرای این تکنیک رعایت چند نکته اساسی و اجباری است.

در طوفان فکری انتقاد ممنوع است وهیچ کس اجازه ندارد که از ایده های دیگران انتقاد کند ویا به دیده تردید نگاه کند.چرا که انتقاد می تواند باعث خود سانسوری یا تحریف فرد در ابزار نظریاتش گردد.در حالی که در یک فضای خلاق باید هر فرد بتواند  نظریاتش را بدون هیچ ترس و واهمه ای ابراز دارد.

در روش طوفان فکری هر قدر افراد ایده های بیشتری تولید کنند،شرایط کار بهتر می شود. در واقع در این روش کمیت ایده ها مهم است نه کیفیت آنها. این که هر چه تعداد ایده ها بیشتر باشد،احتمال اینکه فرد بتواند ایده هایی بامضمون های بهتر ارائه دهد ،افزایش می یابد. یکی دیگر از ویژگی های طوفان فکری ایجاد فضای چرخش آزاد اطلاعات است.

این قاعده به ما می گوید هر فرد می تواند هر ایده ای که به ذهنش رسید ،اعم از واقعی و غیر واقعی ارائه دهد. در ضمن الزامی وجود ندارد که حتما این ایده،نوآورانه یا بکر باشد.

مهم این است که فرد باهر روشی که می تواند اعم از تر کیب،جایگزینی،تعدیل و… ایده های بهتر ومتفاوت تری ارائه کند. در یک جلسه طوفان فکری افراد می توانند ایده های متنوع و متفاوتی ارائه دهند.ایده هایی که هر قدر جسورانه تر وشجاعانه ترابراز شود،بهتر است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *