پیش شتابدهی : مهارت اجتماعی، تفکرخلاق، استعدادیابی

در مرحله پیش شتابدهی میخواهیم به نواندیشان بیاموزیم که افرادی مولد باشند و احساس رضایت بیشتری از آنچه در زندگی انجام می دهند داشته باشند. برای رسیدن به این مهم بیش از هر چیزی نیاز به کشف و پرورش استعدادهایشان داریم. از این رو با توجه به این نکته که همه نواندیشان صاحب توانمندیها و استعدادهای منحصر به فرد هستند و بروز این استعدادها در آن ها مستلزم شناسایی و هدایت در مسیر صحیح است، در این مرحله بستر مناسبی برای استعدادیابی و استعدادپروری نواندیشان فراهم می شود.
  • آموزش مهارت های ده گانه زندگی (خودآگاهی، تصمیم گیری، ارتباط مؤثر، تفکر خلاق، حل مسأله و…)
  • آموزش خلاقیت ( تفکر انتقادی، تفکر حل مساله، تکنیک های خلاقیت،کارگاه های خلاقیت)
  • استعدادیابی (ارزیابی چند وجهی، مرحله ای، طولی و مشاهده ای استعداد، بررسی نقاط قوت و توانمندسازی)

اهداف این دوره :

مهارت‌های زندگی :

توانایی‌هایی هستند که با تمرین مداوم پرورش می‌یابند و شخص را برای روبه‌رو شدن با مسایل روزانه زندگی، افزایش توانایی‌های روانی، اجتماعی و بهداشتی آماده می‌کنند. بطور کلی مهارتهای زندگی عبارتند از توانایی‌هایی که منجر به ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه، غنای روابط انسانی، افزایش سلامت و رفتارهای سالم در سطح جامعه می‌گردند. این مهارت ها به افرادکمک می‌کنند تا مثبت عمل کرده، هم خودشان و هم جامعه را از آسیب‌های روانی– اجتماعی حفظ کرده و سطح بهداشت روانی خویش و جامعه را ارتقاء بخشند.

تفکرخلاق :

خلاقیت یک ویژگی ثابت شخصیتی نیست که بدون هیچ تغییر و تحولی در وجود انسان نهفته باشد، بلکه از جمله مواردی است که کاملا تحت تاثیر عوامل و یا موانعی تقویت یا تضعیف و یا حتی نابود می شود. خانواده، مدرسه و جامعه از جمله عواملی هستند که می توانند زمینه های ظهور و گسترش یا خشکاندن ریشه های خلاقیت را فراهم کنند. دوران کودکی از حساس ترین مراحل رشد خلاقیت است، هم چنین نقش خانواده در مقام بنیادی ترین عنصر در شکل گیری خلاقیت اهمیت زیادی دارد، از این رو آموزش خانواده در کنار فرزندان از ضروریات است.

خلاقیت دیگر چیزی نیست که داشتنش تنها یک مزیت باشد، خلاقیت اکنون ابزاری حیاتی برای نجات اقتصادی می باشد. در دنیایی که کارهای روزمره همه جا و توسط همه می توانند انجام شوند آینده افراد بر اساس توانایی خلق ایده های جدیدشان ارزش گذاری خواهدشد.

خلاقیت بنا به پژوهش های تورنس به چهار بُعد قابل تقسیم است که در برنامه توانمندسازی مرحله پیش شتابدهی تمرکز بر تقویت این چهار بعد می باشد:

  1. سلاست فکری
    سلاست فکری به تولید ایده ها، راه حل ها و جایگزین های زیاد اشاره دارد. هنگامی که ایده های بی شماری تولید شود، احتمال یافتن راه حل ها یا ایده های بهتر و مناسب تر بیشتر می شود.
  2. انعطاف پذیری
    انعطاف پذیری در تفکر دربرگیرنده ی راه حلهای، فرصتها و نتایج متعدد برای یک مسئله است. تمرین مرتبط با انعطاف پذیری فکری میتواند شیوه ی تفکر افراد را در مسیر شگفت آوری گسترش دهد. برای تمرین انعطاف پذیری فکری میتوان به راحتی اقلامی که در خانه؛ کلاس، محل کارو … در دسترس هستند را انتخاب کرده و در مورد این فکر کرد که چطور می توان از این اقلام استفاده های دیگری کرد.
  3. ابتکار
    ابتکار به شکستن عادت های موجود در تفکر و دور شدن از تفکر معمول است. ابتکار قدرت خلاقیت است که پرواز آشکارای ذهنی می باشد. ایده های ابتکاری عموما منحصربه فرد، شگفت انگیز، غیرمعمولی، جدید، عجیب، قابل توجه، انقلابی و خلاف عادت توصیف می شوند. برای پرورش خلاقیت باید به ایده های نامتعارف و حتی به نظر دور از ذهن احترام و ارج نهاد.
  4. بسط
    بسط فرایند توسعه ایده ها با فراهم نمودن جزئیات بیشتری در مورد آنها میباشد. جزئیات بیشتر باعث درک بهتر موضوعات میگردد. بسط اجازه اضافه کردن جزئیات بیشتر را به ایده های اولیه میدهد و موجب میشود که فکرها و ایده های نو پیچیده تر و کامل تر گردد.

این چهار بعد در کنار هم تفکر خلاق را شکل می دهند که هدف در این برنامه شکل گیری تفکر خلاق در خانواده های ایرانی می باشد.

استعدادیابی :

در دوره های پیش شتابدهی و در کلاس های کارگاهی خلاقیت و استعدادیابی به روی نقاط قوت کودکان و نوجوانانمان تمرکز می کنیم تا طی مرحله آموزش و مشاوره آن را تبدیل به استعداد برتر وی نمائیم. در تحقیقات خود دریافتیم که در تمام فرهنگ ها اکثریت قریب به اتفاق والدین بیشترین زمان و توجه دانش آموزان را برای تقویت ضعیف ترین درس وی صرف می کنند! پدران و مادران و آموزگاران به جای آنکه وقت زیادی از زمان فرزندان را در حوزه های توانایی و توانمندی های برتر آنها صرف کنند بر نقاط ضعف آنها تمرکز می کنند. در صورتی که کلید رشد انسان این است که خود رابراساس آنچه که هست پرورش دهد. شما نمی توانید به هرکس که می خواهید تبدیل شوید ولی می توانید در آنچه که توانایی ذاتی آن را دارید پیشرفت بسیاری کنید.

بر اساس مدل های آموزش واستعدادیابی روشا:

  1. تمام افراد از هوش و استعداد برخوردارند .
  2. همه افراد می توانند با شناسایی استعدادهای برتر خود ، عملکردی در حد نابغه داشته باشند.
  3. ما راه های مختلفی برای شناسایی استعدادها می شناسیم.

در گام استعدادیابی، گزارش جامعی از استعدادهای کودکان و نوجوانان ارائه می شود. تعیین هوش و شناسایی استعدادهای بالقوه افراد، کار ساده ای نیست، زیرا آزمونی که به تنهایی ماهیت و کیفیت هوش و استعداد افراد را پیدا کند، وجود ندارد. آزمون های استاندارد شده، به ارزیابی بخش کوچکی از طیف وسیع توانایی های افراد می پردازند. این بدین معنا نیست که آزمون‌های هوش و استعداد و حتی خلاقیت، هیچ گونه اطلاعات مفیدی در اختیار ما قرار نمی دهند، بلکه نتایج این آزمون‌ها سرنخ های ارزشمندی را ایجاد می کند که می تواند برای هدایت افراد در مسیر استعدادهایشان بسیار با اهمیت باشد. در شتابدهنده روشا بهترین روش شناسایی استعدادها که بهره گیری از روش‌های چند وجهی و ترکیبی است، به کار گرفته می شود. این روش متشکل از آزمون های مختلف هوش، استعدادهای مهارتی و رفتاری، خلاقیت، مشاهده در محیط های غنی آموزشی و مصاحبه با والدین، مربیان و همسالان فرد است. هدف شتابدهنده روشا شناسایی استعدادها و حرکت به سمت بالفعل کردن این استعدادها و ترسیم آینده ای روشن برای آینده سازان کشورمان می باشد.

مشخصات دوره :

  • ۳۰ساعت نواندیش(گروهی)
  • ۲ ساعت نواندیش خصوصی
  • ۱۵ ساعت والدین
  • محتوا : مهارت های زندگی، تفکرخلاق، استعدادیابی
  • مدت زمان : ۱۰ هفته